音の始源を求めて 13

松平頼曉
ZENEI (前衛)
Electronic Music Edition

The Beginnings of
Japanese Electroacoustic Vol.13

YORIAKI MATSUDAIRA
ZENEI (AVANGURD)
Electronic Music Edition

内容紹介

1.「トランジェント‘64」 (1964)
制作するにあたり、過渡的な音色「トランジェント音」を持った正弦波のクラスタを作った。
トランジェント音は、6チャンネルの正弦波発振器の電源を投入したときに、真空管が加熱されるまでに生ずる過渡的な発振音や、破損しかけたスピーカに正弦波クラスタを瞬時にかけた時の音など、多くの過渡的な音(いわゆるトランジェントな音)のみを素材にして制作された。
2.「テープのためのアッセンブリッジス」(1965)
これまで電子音楽では、正弦波、鋸歯状波、方形波など、波形の決まった音源とホワイトノイズが使用されていたが、
これらの発振器では自由な音色の作成は不可能である。そこで考えられたのがフォトフォーマだった。
もし自由に描いた波形を発振させることができれば「自由に音色を作ることが可能である」と。
図形からイメージされる音色を求めて使用されたが、陰極線の帰還時間により発生するパルスノイズがあまりにも大きく混入し、
このノイズに埋もれて作画波形の音がかすかに聞こえるというものであった。
不確定要素を取り入れる作品ではそこに発生する音自体が必要である」と採用され曲が生まれた。

Introduction

1. “Transien‘64” (1964)
In the production process, a cluster of sine waves with a transient tone, referred to as 'transient sound', was created.
The material was created using only transient sounds,
such as the transient oscillation sound produced when a six-channel sine wave oscillator
is switched on before the vacuum tubes are heated,
or the instant a sine wave cluster passes through a damaged loudspeaker.
2. “Assemblages for Tape” (1968)
Until now, electronic music has used sound sources with fixed waveforms,
such as sine waves, sawtooth waves, square waves, and white noise.
With these oscillators, it is impossible to create free tones. The photoformer was then conceived.
We thought that if it was possible to create freely drawn waveforms, then it would be possible to create freely drawn tones.
The photoformer was used for the search of a tone imagined from a drawn figure,
but the pulse noise generated by the return time of the cathode ray was so heavily mixed in
that the sound of the drawn waveform was faintly audible, buried in this noise.
The piece was born out of the idea that such sounds were necessary in a work with uncertain sounds.
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