音の始源を求めて 6

西畑、塩谷、高柳の仕事

The Beginnings of
Japanese Electroacoustic
Vol.6

NISIHATA, SHIOTANI, TAKAYANAGI work

内容紹介

1.「立体放送のためのミュージックコンクレート」柴田南雄
曲は打楽器による主題、自然音を首都する第一変奏、生体音を主とする第二変奏、機械音の第三変奏からなり、全体は約20分を要する。主題のリズム・セリーが各変奏でもほぼ守られるという新古典的=ミュジック・セリエル的な作風、ただし曲尾は人間の心音と時計のセコンドを刻む音と星の瞬きでモデュレートされた電子音を重ね、有限の生命と無限の時空と、それを結ぶ時間を表現した。
2.「空、馬、そして死」武満 徹
1957年にNHKで谷川俊太郎のラジオ・ドラマ「ある男の死」(ビリー・ザ・キッドの物語)の音楽をミュージックコンクレートで作り、翌58年、これを「空、馬、そして死」に再構成した。3分20秒ほどの短い作品だが、自然を象徴した「空」、英雄の若々しさとアメリカ西部の気分を反映した「馬」、生の虚無感を現す「死」の対象は美しい。
3.「電子音楽のためのカンパノロジー」黛 敏郎
梵鐘の音とそれを電子的に加工した音と電子音のみで制作した鐘の音を使って、具体音と電子音によるメディアミックス音楽としてこの曲が制作された。
4.「立体放送のための電子音楽」電子音楽スタジオスタッフ
ラジオ第1放送と第2放送を使った立体放送で、電子音楽の音の広がり感、移動感、定位、音像幅などを確認するために作られた。電子音というモノトーンで、立体感を表現するには色々な実験が必要であった。当時、音響学会においても音の聞こえ方と位相変化とは関係はないというのが定説であった。
5.「テープのためのアッセンブリッジス」松平頼暁
ブラウン管の前に自由な波形を切り抜いた図形の紙を貼り、この波形を陰極線でトレースすることによって自由波形音を発振させる機器「フォトフォーマ」が使われた。
6.「植物相 1971」広瀬量平
植物の生命感を音楽的に表現するため、多くのクリック音が使われた。その音のためにクリックの立ち上がり時間、継続時間、収束時間を自由に制御できるクリック音のエンベロープ発生器=クリック・ジェネレータがここから生まれた。

Introduction

1. “Music Concrete for 3D Broadcasting” Minao Shibata
The work consists of a theme with percussion instruments, a first variation that capitalizes on natural sounds, a second variation mainly composed of biological sounds, and a third variation of mechanical sounds. The whole takes about 20 minutes. Neo-classic = music celiel style in which the subject rhythm serie is almost protected in each variation, but the ending of the music is a human heart sound, a sound that engraves the seconds of the clock, and an electronic sound modulated by the blink of a star It expresses finite life, infinite space-time, and the time to connect it.
2. “Sky, Horse and Death” Toru Takemitsu
In 1957 NHK Shuntaro Tanigawa made the music for the radio drama "A Man’s Death" (Billy the Kid’s story) in a music concrete, and the next 58 years, this was called "Sky, Horse and Death" Restructured. Although it is a short work of about 3 minutes and 20 seconds, the “sky” that symbolizes nature, the “horse” that reflects the youthfulness of the hero and the mood of the western United States, and the “death” that expresses a sense of emptiness are beautiful.
3. “Campanology for Electronic Music” Toshiro Mayuzumi
This work was produced as a media mix music using concrete sound and electronic sound, using the sound of the bell and the sound of electronically processed sound and the sound of electronic bell.
4. “Electronic music for 3D broadcasting” Electronic music studio staff
It is a 3D broadcast using the first and second radio broadcasts, and was created to confirm the sense of spread, movement, localization, sound image width, etc. of electronic music. Various experiments were necessary to express a three-dimensional feeling with a monotone of electronic sound. At that time, the acoustic theory also stated that there was no relationship between how sounds were heard and phase changes.
5. “Assemblages for Tapes” Yoriaki Matsudaira
A “photoformer” was used to oscillate a free waveform sound by pasting a paper with a figure cut out of a free waveform in front of a cathode ray tube and tracing the waveform with a cathode ray.
6. “Flora 1971” Ryohei Hirose
Many clicks were used to express the life of plants musically. A click sound envelope generator = click generator that can freely control the rise time, duration, and convergence time of the click for that sound was born.
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